Sauna fińska

Idea sauny suchej, jak i sama nazwa pochodzi z Finalndii. Tajemnica "Sauny Fińskiej" tkwi w jej harmonijnym oddziaywaniu zarówno na ciało człowieka, jak i jego sferę psycho-emocjonalną. Jest to forma swoistej terapii, posiadającej szerokie zastosowanie.

Seans w saunie to dobroczynny rytuał, na który składa się naprzemienne ogrzewanie ciała w drewnianej kabinie (chacie) i jego schładzanie zimną wodą oraz relaks. Tak ogólnie opisuje się sposób korzystania z tych zabiegów.

Pomimo wysokiej temperatury (70 - 110 °C) i niskiej wilgotności (15 - 30%) w kabinie sauny, kontakt ciała z drewnem nie powoduje poparzeń, ale dla komfortu i higieny zaleca się izolowanie ciała od siedzisk ręcznikiem (bawełniany).

W saunie niezbędne są: klapki, dwa ręczniki (1 do kabiny sauny, 1 pod natrysk), napój izotoniczny lub woda niegazowana, zestaw kosmetyków wg. wasnych potrzeb.

Dla Pań pocztkujących przygotowaliśmy opracowanie, ułatwiające korzystanie z zabiegów w saunie.

 

Wskazania do zabiegu w saunie

  • pielęgnacja ciała

  • odprężenie i wypoczynek psychofizyczny

  • hartowanie organizmu i usprawnienie mechanizmu termoregulacji

  • wspomaganie procesów odchudzania

  • stany pourazowe aparatu ruchu z wyłączeniem świeżych stanów pokontuzyjnych, zapalnych i pooperacyjnych

  • choroby reumatyczne i zwyrodnieniowe stawów z wyłączeniem stanów zapalnych

  • niektóre choroby skóry po konsultacji z dermatologiem

 

Przeciwwskazania do korzystania z sauny

  • choroby układu krążenia (miażdżyca, stany po zawale serca i inne choroby tego narządu, nadciśnienie, niewydolność krążeniowa, kruchość naczyń, zakrzepowe zapalenie żył itp.)

  • ostre choroby z gorączką, stany zapalne, choroby zakaźne i weneryczne, astma, gruźlica, choroby nowotworowe (i inne) organów

  • zaburzenia wydzielania wewnętrznego

  • padaczka i stany niezrównoważenia psychicznego

  • niektóre choroby skóry (wg konsultacji dermatologicznej)

  • jaskra

  • stan pod wpływem alkoholu i narkotyków (lub innych używek)

  • świeże stany pourazowe i pooperacyjne

  • okres bezpośrednio po obfitym posiłku

  • okres bezpośrednio po intensywnym wysiłku o charakterze kondycyjnym

 

 

Jak korzystać z sauny

 

PRZED ZABIEGIEM:

1. zważ się, zmierz ciśnienie i opróżnij pęcherz

2. weź natrysk higieniczny i osusz skórę ręcznikiem





PRZEBIEG ZABIEGU:

3. wejdź do kabiny nago lub owinięta ręcznikiem

4. czas pobytu w saunie dostosuj do samopoczucia i intensywności pocenia (8-12min.)

5. przebywaj na poszczególnych poziomach ław (w leżeniu lub siedząco) w zależności od stopnia adaptacji

6. 2-3 min. przed opuszczeniem kabiny sauny polej kamienie wodą

7. zastosuj chłodny lub zimny natrysk i osusz skórę ręcznikiem

8. odpocznij, zrelaksuj się i uzupełnij płyny (5-10 min.)

9. powtórz czynności od punktu 1 do 6 w zależności od samopoczucia 2-3 razy

10. po ostatnim wejściu do kabiny sugeruje się dłuższy wypoczynek (minimum 10-15 min.)

 

ŻYCZYMY PRZYJEMNEGO KORZYSTANIA Z SAUNY

 

facebook